top of page

טיפים חינמיים לעיצובים בזכוכית ועוד בבתי כנסת.

ראשית ברצוני להפריד בין בית כנסת שבתהליך בנייה,

לבין בין בית כנסת שבנייתו הסתימה ורוצה לשדרג או להשלים א החסר.

וכל בית כנסת מסיבותיו שלו.

בית כנסת בבניה

שיש לו עדיין אדריכל שמלווה אותו, רצוי לשתף אותו בעיצוב החללים של בית הכנסת. נכון, יש מקרים שהקהילה מקבלת בית כנסת עירום, ללא ריהוט, ארון קודש ועוד... כי העיריה או יזם, התחייבו לכך, ומשאירים את הקהילה והועד, להשלים את החסר. לחלופין יש מקרים שהם העדיפים שאתם מקבלים בית כנסת מושלם.

להלן אני מתייחס לעיצוב של: חלונות, דלתות, שילוט, מעקות בעזרת נשים ואפילו תקרה ועוד. ואילו הם עיקרי הדברים:

1- לשמור על אחידות בעיצוב ולא להעמיס יותר מהרצוי.

2- לבחור טכניקה שעמידה לאורך שנים. במידה ואין בעיה תקציבית, לבחור את הטוב ביותר לבית הכנסת שלכם. כן, יש הרבה שיטות יצור ברמות שונות של איכות ומחיר. בכל מקרה לא להתפשר על איכות, כי הזול לרוב יוצא בסופו של דבר יקר יותר. כי הוא לא עמד במבחן הזמן, כי צריך לחדש אותו. כי איכות/יוקרה, מראש יקרה אך עומדת במבחן הזמן, לדורי דורות.

3- בגדול כל מוצר שחשוף לשמש: חלונות, דלתות, שילוט חוץ ועוד...הכרחי להשתמש במוצר שעמיד לתנאי מזג האוויר בישראל. והאמת, נקראתי להחליף חלונות שהצבע שלהם דהה במהלך השנים בהרבה בתי כנסת. בעיה שהפכה את בית הכנסת למיושן לפני זמנו, ואף יותר מכך, אינו מכבד את המקום בו שורה הקדושה.

4- מוקש נוסף, הרבה חלונות בבית כנסת, שמכניסים אור והארה שכה חשובים. בתכנון נכון, ניתן למנוע את מירב הבעיות של חיסכון באנרגיה, סינוור עיני המתפלל ופגיעה של השמש בריהוט היקר. אך מה לעשות שהתכנון לוקה בחסר, או נעשה לפני שנים שהמידע והטכנולוגיה לא היו קיימים.


בתמונה מעל השתקפות זו בבית כנסת באשדוד יכולה להתרחש רק בויטראז',

בגלל איכות ושקיפות הזכוכיות.

ואז אנו באים ונותנים לכם פתרונות טכניים ועיצוביים.

5- להתאים את העיצוב הפנימי והחיצוני לאופי וסגנון הקהילה של בית הכנסת, נוסח התפילה והמנהגים השונים שלה. ליצור אוירה נעימה, מקבלת ומכבדת את המקום. אוירה שגורמת לקהילה להתגאות בבית הכנסת שלה,

ולהתנהג בהתאם.

6- ולסיום, זיכרו בית הכנסת נועד לשרת לאורך שנים רבות ודורות על גבי דורות. לכן מומלץ להזמין מראש מוצרים ועיצובים גם בזכוכית, שיעמדו במבחן הזמן.

7- הטכניקות לעיצוב בזכוכית הן רבות. אז בואו נעשה סדר.

טכניקות שעברו עיבוד בתנור:

א- ויטראז' קלאסי- מורכב מזכוכיות צבעוניות שחוברו יחדו בהלחמה.

ב- פיוזינג, סלמפינג, ציור והשילוב בין הטכניקות הללו, נכנסים לתנור יעודי לאחר העיצוב בחום גבוה.

ג- הדפסה קרמית- לפי קובץ באיכות גבוהה על זכוכית אקסטרא קליר, שנכנסת לתנור בחום של 700 מעלות.

ולאחר מכן אנו מוסיפים זכוכית נוספת, ליצירת זכוכית רבודה. כך הצבעוניות מקבלת ברק ובולטבת במיטבה.

ד- התזת חול על זכוכית עבה לעומקים שונים, עד כדי יצירת פיסול בזכוכית. ללא שימוש בצבע.

ניתן בטכניקה יחודית לתת ברק שיקפיץ את העיצוב, לרמות על. לא עוברת תנור, כי אין צורך.


התמונות הללו בויטראז' אמיתי שמוסיף חן ואופי לבית כנסת חוני "המעגל" בבאר שבע.


תמונה זו מעל, פיוזינג וציור בתנור בחלונות.

טכניקות שלא עברו תנור ומתאימות אך ורק לפנים בית הכנסת.

כלומר, לא בחלונות חשופים לשמש. כן ב: מעקה, שילוט פנים, דלתות פנים...

א- התזת חול- צריבה אם צבע.

ב- הדפסה UV שעוברת יבוש לאחר הדפסה, אך לא תנור.

ג- מדבקות, ויניל וציור על זכוכית חלבית, לא עוברים תנור כמובן.


תקרה זו והעיצוב סביב ארון הקודש בהתזת חול צבעונית, עמידה בתנאי פנים.

אני מקווה שהייתי ברור ועזרתי לך להחליט.

במאמר הבא אתייחס לבית כנסת קיים.

אהבת, רוצה לשמוע עוד, צור קשר עכשו, ונדבר. רן 054-7776188

bottom of page